Experimentar, gaudir, expressar, jugar, crear... |
La proposta de treball en aquesta ocasió ha estat la següent:
Com hauria de ser l’escola dels nostres dies per a donar resposta a les
necessitats emocionals dels infants? Tinguis en compte :
HISTÒRIA DE L’EDUCACIÓ INFANTIL: MODELS D’EDUCACIÓ
INFANTIL
|
|||
GUARDERIA/ASILO
|
ESCOLA INFANTIL
|
CASA DEL NEN/A
|
|
ORIGEN
|
Necessitats
econòmiques:
-De la
industria
-De les
famílies
(treball
de la dona)
|
Descobriment
del valor educatiu
(Psicopedagogia)
|
Centrada
en les necessitats de l’infant
|
OBJECTIUS
|
Guardar
Tenir cura
Entretenir
|
Compensar
Optimitzar
Preparar
|
Protecció
Salut
Seguretat
emocional
Jugar/gaudir
Explorar/conèixer
|
MODELS MOTIVACIONS
|
Aparcament
Manca de
temps
Sentiment
de culpa
|
Model
adult de rendiment
Preocupació
pel futur
|
Model
infantil de benestar
Centrada
en el present
|
Tenint en compte
el quadre podem fer un petit recorregut per la historia de la Educació Infantil
lligada a la Revolució Industrial i a la incorporació de la dona al món laboral
remunerat, les fabriques primer i tots els àmbits en l’actualitat encara que hi
ha molts de sostres de cristal·lí que rompre, pensem en les dones que hi ha als
llocs directius, tan al l’àmbit públic com al privat.
Aquesta qüestió
va tenir com a conseqüència la necessitat de tenir cura dels fills fora de la
llar familiar, donant origen així a les escoles infantils. En el seu origen la
seva funció era “guardar” els nens. Rousseau, el Emilio, 1762, ja proposava
atendre les necessitats dels nens petits no només de “guardar-los”, despés d’ell
molts altres pedagogs han escrit sobre la importància educativa durant els
primers anys de vida, per mencionar alguns, Fröebel, Montessori, Decroly, etc..
Així van anar apareixent els jardins d’infància i les cases dels nens com a
llocs on no només es cobrien les necessitats bàsiques dels nens, sinó també on adquirien importància la part
emocional i cognitiva del nen. Donat l’anterior, les Escoles Infantils han anat
deixant espai per jugar, per gaudir, per explorar i per experimentar en un clima
de seguretat i benestar per l’infant.
Així mateix, en
els darrers anys, els avanços en el camp de la neurociència estan demostrant la
importància dels primers anys de vida de les persones, això té conseqüències en
l’enfocament de la educació infantil. Sobre
aquesta qüestió en ha parlat amplament Eduard Punset al programa Redes, deixo un enllaç de la revista “Mi bebé y más” on hi ha un vídeo amb un
petit extracte d’un dels seus programes. Enmig del text si pot trobar un enllaç a un
altra vídeo d'un programa sencer sobre el cervell del bebè. També parla de les implicacions dels nous descobriments a nivell educatiu.
El que jo pens
sobre la vida laboral i la Educació Infantil va quedar recollit a la següent entrada
del meu bloc de primer on parlavem del Curriculum d’Educació Infantil. enllaç
Un altra proposta de treball va
ser reflexionar sobre el seguent text:
"Una mare li diu a la
mestra del seu fill de tres anys que fa poc que ha començat el nou curs escolar
i que per tant, està en el procés del període d’adaptació, que aquest ja està
suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest període. La
mestra li va respondre que, encara que el nen ja estigués adaptat, era ella la
que tenia por i no es sentia còmoda finalitzant el període d'adaptació abans
d’hora, perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades"
Quan varem llegir el text a classe em
vaig posar a pensar amb si havia fet bé o no la mestra al dir el que sentia ella a
la mare. i quines serien les vertaderes raons de la mare per fer aquesta
proposició, esta clar que no tenim el context reial, per tan no coneixem ni a
la mestra ni a la mare, ni el metallenguatge de la conversa, no hem d’oblidar
que el que diem no es només el que verbalitzem sinó el que transmetem amb la
gestualitat, amb el to de veu, amb la mirada.
El períde d'adaptacio tendrà conseqüències més enllà dels plors dels primers díes i ha ser tingut en compte dins del projecte educatiu de l'escola. Donat l'importància del vincles afectius que uneixen al nen amb la seva família, tan l'un com els altres necessiten un període d'adaptació a una separació que marcarà una fita en la vida del nen i dels pares, aquesta adaptació requereix una especial sensibilitat i empatía per par de l'equip docent que reb a la nova família.
Desprès de llegir el text, a classe varem concloure
que la mestra no mostrava molta professionalitat. Si era una excusa per que
realment pensava que el nen no estava preparat, una mestra ha de ser assertiva i explicar les vertaderes raons. I si les seves raons reals eren el que deia, una mestra professional ha de
mostrar-se sensible a les necessitats de les famílies, com a part de les necessitats dels nens, que són el primer que ha de contar.
Dedicat a la infància.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada