Igual que la fruita per madurar, l'educació necessita els seu temps per donar fruit. Foto: Antònia Tur. |
Per dur a terme aquesta activitat varem veure el documental Ser y Tener, 2002, de Nicolas Philibert.
És un documental en el qual es mostra la vida real dels seus protagonistes. Es
tracta d'un professor, que dedica la vida a la seva professió, que fa
classes a un nombre no gaire elevat d'alumnes, de diferents edats, entre 4 i 10
anys, en una escola rural d'un poblet de França. El professor és seriós,
tranquil, pacient amb els seus alumnes i els coneix bastant bé, d'aquesta
manera es fa amb el respecte i l'autoritat per part tots, als quals ajuda a
descobrir els avantatges de la naturalesa i els transmet una sèrie de valors.
Veiem també com coneix a casdascun i com intenta respondre a les seves
diferents necessitats i interessos, aquesta manera de treballar implica el
tenir en compte les necessitats emocionals dels alumnes.
Visionar aquest documental em porta a evocar la meva infància,
segurament, en el fons, la meva vida no era tan diferent de la dels nens que hi
surten, i no sempre vaig tenir mestres com el que surt a aquest documental, encara que en tenc algun a la memòria que va suposar un oasis en el desert.
Però el que si era igual, és el fet de viure en
contacte amb la natura i amb els seus ritmes, a través de les feines que
desembocaran en la collita, això posa als nens en contacte amb una altra dimensió de
la vida, oblidada als nuclis urbans i jo vaig tenir la sort d'experimentar-ho.
La vida en un entorn rural com el que podem veure, és viu més a través dels
sentits i a un ritme enlentit, perquè cada cosa necessita el seu temps, dos
factors fonamentals en l'educació del més petits i que el professor del
documental té molt present en la seva tasca. Pel que fa als sentits em ve a la ment el llibre "Mi escuela sabe a
naranja" M. Carmen Díez,
2002, Barcelona. Deixo un enllaç amb una
sinopsi del llibre.
El documental comença amb les imatges
d'uns arbres balancejant-se al ritme d'un sua vent hivernal, seguidament veiem
una tortuga que es desplaça per el terra d'un aula acollidora, amb llum i
elements naturals, amb trets identificatius dels infants que ja ens anuncien
que no esperem una acció trepidant, tan pròpia dels nostres dies. Aquestes imatges
en fan pensar amb un altra llibre "Elogi de l'educació lenta", J.
Domenech, 2009, Barcelona. He trobat una conversa virtual entre l'autor i
Carl Honoré, esta penjada a un bloc, al que deixo un enllaç.
Així mateix, no em d'oblidar la importància de la relació entre el mestre i les famílies, també apareix aquest aspecte de la labor educativa.
Per acabar deixaré penjada una
entrada on reflexionava sobre la relació mestre-alumne. A més de la reflexió sobre la relació entre tot dos, hi ha un enllaç a un
article que penso que mereix la pena llegir sobre Pedagogia Transpersonal, va ser una
troballa que vull tornar a compartir. enllaç
El ritme del documental, la necessitat de la relació amb l'altra per desevolupar-se i l'emotiva despedida del final del documental m'han fet pensar amb aquesta cancó, es tracta d'una part de la lenta i tendre banda sonora de la pel.lícula Bagdad Cafè.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada