foto:blocs.xtec.cat
Respecte aquesta assignatura aviat vaig sentir que
l’objectiu principal era la conscienciació. Fer-nos conscients, abans de
res, de què el principi d’inclusió afirma que els centres educatius
han de ser oberts a tot l’alumnat sense discriminacions ni exclusions,
considerant tot l’alumnat membre de ple dret. Fins aquí res nou per mi, ja
havia fet meva la frase “Educació, aprendre junts per viure junts”( Pla
d’Acció 2008-2015, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya).
http://www2.esplai.org/mirall/PDF/Aprendre%20Junts.pdf
http://www2.esplai.org/mirall/PDF/Aprendre%20Junts.pdf
Però ens havíem de fer conscients també, de la
complexitat que impliquen les discapacitats a la vida diària de les persones
que les pateixen, i que ens pot afectar quan ens vegem directament implicats
com a docents d’alumnes amb alguna NEE (necessitats educatives especials,
derivades de condicions personals de discapacitat, de greus dificultats
d’aprenentatge o d’altres dificultats). Així és què, com ho fem per donar una
educació de qualitat a tots i cadascun dels alumnes?.
A aquesta pregunta s’intenta donar resposta
establint els següents principis que han de regir el suport educatiu, a
més del principi d’inclusió ja anomenat:
Normalització: utilitzar tots els recursos possibles per tal
d’incloure als alumnes amb NEE amb activitats conjuntes amb la resta de
l’alumnat.
Igualtat d’oportunitats per a l’aprenentatge i la
participació: per poder
complir amb el principi anterior, el sistema educatiu ha d’oferir el suport
necessari, encaminat també a que es puguin assolir al màxim els objectius
previstos a l’etapa on es trobin els alumnes.
Atenció educativa de proximitat: aquest principi té a veure amb el
dret de rebre atenció educativa a l’entorn on viu l’alumne. Amb aquest objectiu
els serveis generals i específics d’educació han de seguir criteris
d’eficiència i coordinació.
Participació i coresponsabilització: s’ha de donar per part, no només de
tota la comunitat educativa: professors, alumnes i famílies, aquestes últimes
hauran de participar en la presa de decisions que afectin a l’escolarització
dels seus fills, sinó també per part de tota la comunitat social. La inclusió
ha de ser escolar i social.
En relació als centres ha donat bon resultat establir
una estructura flexible,o sigui capaç d’adaptar-se a les
característiques individuals de alumnes i professors, per això serà necessari
treballar des de una perspectiva d’organització interna que potencií la col·laboració,
la qual s’ha d’estendre a la tasca educativa per tal de que s’afavoreixi
l’ensenyament col·laboratiu.
Un altre element importat per els bons resultats ha
estat l’acord en el centre de criteris compartits i formes diverses d’avaluació
de l’alumnat, que permetin la coherència dins l’equip docent i la comunicació
clara amb l’alumnat i les seves famílies sobre el curs dels aprenentatges de
cada alumne. Així com també ho ha estat l’agrupament heterogeni del
grup-classe, juntament amb l’enfocament personalitzat.
Tot l’exposat anteriorment es un aprenentatge que
m’ajuda a aclarir idees sobre com ho de fer quan em trobi davant d’una aula
concreta amb uns alumnes concrets que tindran unes necessitats concretes, però
ja es sap s’aprèn fent. Però hi ha un altre tema que em va cridar
l’atenció i que no sembla directament relacionat amb el temari de
l’assignatura, va ser el de l’educació emocional. Va sorgir a rel de veure
“Pensant amb els altres” i ens mostra a un mestre de Japó exercint la seva
feina. La seva màxima és que tothom sigui feliç i ens diu que hem de “mirar dins el propi cor”. A
rel d’això vaig trobar un vídeo que parla sobre el tema i el vaig penjar a una
entrada del blog de psicologia i al fòrum de l’assignatura d’Educació
Inclusiva. No vaig pensar més amb el tema, però tot plegat em quedava com una mica
inconnexa.
Més endavant, un dia em vaig adonar que soc filla
d’una persona que pateix diverses incapacitats físiques: a rel d’un neurinoma,
un quist al nervi auditiu que els metges varen tardar molt en diagnosticar, li
va quedar com a conseqüència sordesa total a una orella, pèrdua
d’equilibri, un braç amb movilitat reduïda i, el pitjor de tot per ella, un costat de la cara amb una paràlisi com si hagués
sofert un ictus, incloent la boca torta. Ho visc tan “normalitzadament”
que parlàvem de persones amb discapacitat i no pensava amb ella. El dia que
vaig adonar-me’n em va quedar clara la meva “obsessió” amb el tema
de l’educació emocional.
Jo tenia quinze anys quan varen operar a ma mare,
després d’anys d’estar malalta, finalment sabien el que tenia, però ja he dit
les seqüeles que sofreix.
Ella no tenia ni quaranta anys i, sense estar
diagnosticada al respecte, jo diria que, com a conseqüència de les seqüeles de la operació, va patir una depressió que va durar
anys. Es sentia la dona més desgraciada del món i no volia fer quasi res, ni
sortir al carrer sinó era acompanyada. Jo era la filla gran i la que va assumir
part del paper que ella tenia a casa, però encara que estava educada per ser
una “bona filla gran” l’energia adolescent em llançava lluny del paper que he
vist fer a moltes dones que enterren la seva vida cuidant una persona depenent,
no em resignava i, tal vegada per pròpia supervivència, jo pensava que ma mare
era capaç de fer moltes cosses, i quasi bé l’obligava a que m‘escrigués la
llista de la compra, o que anés sola a comprar, encara que li costes, li deia
que havia de practicar, de vegades em feia cas i de vegades em tocava fer-ho a jo. Molt sovint m’acompanyava un sentiment de culpa per no complir amb el meu paper
de “bona filla”. Ella no entenia com jo no em podia fer càrrec de la seva desgracia,
i jo no entenia com no es podia sentir agraïda d’estar viva, de poder caminar i
valer-se per ella mateixa, encara que veges les seves capacitats disminuïdes.
Al fi i a la cap ella veia la botella mig buida i jo la veia mig plena. Hi ha
que dir que es clar que per mi era més fàcil.
Mentrestant jo llegia llibres i articles que parlaven de autoconeixement, vaig utilitzar algunes
teràpies, com el ioga, que ajuden a fer-se conscient, tan dels pensaments
com de les emocions, i anava fent el meu camí pel què fa al “creixement
personal”. Vaig anar madurant i adonantment que cadascun té el seu propi
camí i que ningú no el pot recórrer per un altre, encara que ens acompanyem i
ens ajudem.
Un dia, finalment, va sorgir la possibilitat de
visitar una psicòloga, la meva germana i jo la vàrem acompanyar. Va anar-hi dos
anys i la seva vida va canviar, la nostra també. Efectivament era capaç de fer
moltes més coses per ella mateixa del que ella pensava i, a hores d’ara, m’està
ajudant a cuidar els meus fills, no a ple rendiment, però el que fa es valuós,
per ella i per mi.
El que jo vaig aprendre, a més de valorar les petites
coses quotidianes que ens passen desapercebudes, fins que les perdem, ho podria
resumir en que tinc un millor coneixement de les meves emocions i, per tan, les
puc gestionar millor. M´ha servit en moltes situacions laborals i personals. El
que va aprendre cada membre de la família
es part del camí personal de cadascun.
Amb el temps he
sabut que això es diu resiliència, la capacitat
de superar situacions adverses, que a tots se’ns presenten a la vida,
amb èxit. O sigui, que sí les situacions dures no et porten pel davant, en
surts amb algun aprenentatge nou i, segurament, millor persona. Es per això que per mi es tan important l’educació
emocional, perquè conèixer les pròpies emocions ajuda a gestionar-les millor i
a enfrontar-se a la vida més preparat.
Aquest és l'enllaç a l'entrada de psicologia on vaig penjar el video en questió.
http://segoncursantoniatur.blogspot.com.es/2012/10/primer-tema.html.
I, per acabar, un fragment de "pensant amb els altres"...
Aquest és l'enllaç a l'entrada de psicologia on vaig penjar el video en questió.
http://segoncursantoniatur.blogspot.com.es/2012/10/primer-tema.html.
I, per acabar, un fragment de "pensant amb els altres"...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada